maanantai 22. huhtikuuta 2013

Lomalla

Meillä alkoi 15. päivä kaksi viikkoa kestävä loma. Oltiin suunniteltu tyttöjen kanssa kiertelevämme vähän Ranskaa. Ensimmäisenä kohteenamme oli satamakaupunki la Rochelle. La Rochelle on suhteellisen pieni kaupunki, joten vietimme täällä vain päivän.

Taustalla näkyvät la Rochellen kolme tornia

todella katu-uskottavaa poseerausta

La Rochelle-päivän päätteksi hyppäsimme äärimmäisen väsyneinä Bordeaux:n junaan. Bordeaux:sta olimme vuokranneet netin kautta asunnon käyttöömme. Asunto oli siisti ja ilmeisesti hetki sitten remontoitu. Tämä majoitusratkaisu tuli halvemmaksi kuin hostellissa yöpyminen.

Ensimmäisenä Bordeaux-päivänä haahuilimme kaupungilla ja kävimme katselemassa nähtävyyksiä. Kävimme mm. katsomassa Miroir d'eau- teosta. Miroir d'eau tarkoittaa "vesipeili". Kun ihmiset kävelevät tämän läpi, näyttää, kuin kävelisi veden päällä. Hieman vaikea selittää... Tällä kertaa Miroir d'eau oli kuitenkin ilman vettä.

Seuraavana päivänä lähdimme tunnin junamatkan päässä sijaitsevaan Arcachonin kylään, Atlantin valtameren rannalle. Luvassa oli lämmin päivä, joten moni muukin oli keksinyt hyvän idean lähteä Arcachonin rannalle aurinkoa ottamaan... juna oli niin täynnä, että kaikki ihmiset eivät mahtuneet sisään! Lähtö myöhästyikin ainakin puoli tuntia. Eli VR ei ole ainoa... Junan myöhästyminen ja junan lattialla istuminen hieman latistivat tunnelmaa, mutta jäätelö ja rannalla löhöily olivat tämän tuskaisen matkan arvoisia!

Illalla menimme erääseen baariin, jota yhden vaihto-oppilaan bordeux:ssa opiskeleva kaveri oli suositellut. Baarissa oli opiskelijoiden ilta ja hyvää live-musiikkia.

Arcachon

Tottakai kun olimme Bordeaux:ssa, meidän piti päästä jollain tavalla tutustumaan viineihin ja viiniturismiin. Kolmantena päivänä osallistuimme turismi-infosta ostamallemme viinitilaretkelle. Matkaan kuului kahteen viinitilaan tutustuminen ja molemmissa viininmaistelu. Ensimmäinen viinitila Château Guiraud sijaitsi Sauternesin alueella. Täällä tuotetaan makeita valkoviinejä. Toinen viinitila Beau Site sijaitsee Gravesin viinialueella. Tilalla tuotetaan punaviinejä. Molemmilla tiloilla tutustuimme tilan viineihin ja tuotantoon. Etenkin Beau Siten alue oli hyvin kaunista ranskalaista maaseutua.

Château Guirauden viininmaistelu

Beau Siten viininmaistelu

Beau Site

Alun perin meillä oli tarkoituksena jatkaa Bordeaux:sta Toulouseen, mutta osa tytöistä ei halunnut enää reissata rahan puutteen takia. Tämä otti kyllä päähän. Päätettiin kuitenkin jäädä vielä yhdeksi yöksi Bordeaux:hon. Viimeisenä päivänä shoppailimme.

Cathédrale de Saint-André

Miroir d'eau - vesi vaan puuttuu

Place des Quinconses

Bordeaux on kyllä tosi kiva ja kaunis kaupunki. Vilkas, mutta ei kuitenkaan liian iso. Ja löytyy paljon tekemistä!

Mä jatkan täällä mun lomaa. Mieluiten olisin kyllä jossain reissussa, mutta minkäs teet, kun kaverit ei lähe. Onneks suomen tytöt tulee ihan muutaman viikon päästä, JEE! <3

Mites Suomessa hurisee? :)